
به گزارش وقایع دورود ، لایحه «حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» پس از مدتها بررسی کارشناسی و رفت و برگشتهای متعدد بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی، با ۷۴ ماده و در ۵ فصل به قانون تبدیل شد و قرار است از ۲۳ آذر اجرایی شود.
یکی از ویژگیهای این قانون، جامعیت آن است؛ در این قانون برای بسیاری از دستگاهها و نهادها تکالیفی در نظر گرفته شده است؛ با اینکه نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در راهبری این قانون و نقش سازمان تبلیغات اسلامی در همراهی با همه سازمانها برای اجرای این قانون برجسته است؛ با این حال بسیاری از دستگاهها به تناسب وظایف و کارکردهای خود در پیشبرد قانون عفاف و حجاب وظایفی دارند.
از ویژگیهای دیگر این قانون جامع، توجه بیشتر به رویکردهای فرهنگی و نرم به جای رویکردهای سخت است. رویکرد سخت به معنای برخورد «جرم انگارانه» که عموماً با مجازات سنگین و دستگیری همراه است جای خود را به رویکردهای نرم داده است. در رویکرد نرم برخورد «تخلف انگارانه» را شاهد هستیم که بهصورت پلکانی و با استفاده از سامانههای هوشمند، جریمه و تذکرهای هشداردهنده سعی دارند از خاطیان بکاهند و آنان را متوجه اشتباهات خود بسازند.
همچنین در این رویکرد نرم توجه به مسائل فرهنگی، تربیتی، آموزش و تبیین ضرورتهای حجاب، اصلی اساسی است.
در این راستا وزارت آموزش و پرورش نیز به عنوان متولی اصلی تعلیم و تربیت در کشور تکالیفی را به عهده دارد.
یکی از مهمترین بخشهای این قانون، ماده ۱۰ آن بوده که طی آن قانونگذار به صورت مستقیم وظایفی را به وزارت آموزش و پرورش محول کرده است.
ماده ۱۰- وزارت آموزش و پرورش به منظور تحقق اهداف این قانون با رعایت مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مکلف به انجام دادن وظایف زیر است:
۱- آموزش و ترویج «سبک زندگی اسلامی خانواده محور» و «فرهنگ عفاف و حجاب» در کلیه پایههای تحصیلی مبتنی بر سن و جنسیت در قالب بستههای یادگیری به ویژه برنامهها و متون درسی تولیدات و رویدادها جشنوارهها و اردوهای فرهنگی و تربیتی، محتوای چندرسانهای به صورت تعاملی و برخط با بهرهگیری از ظرفیت زیستبومهای فناورانه؛
۲ – فرهنگ سازی عفاف و حجاب و سبک زندگی اسلامی خانوادهمحور از طریق برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی با رویکرد تبیینی و اقناعی و ارائه متون آموزشی برای خانوادهها و معلمان و کارکنان
۳- تهیه آئین نامه الگوی پوشش مناسب مبتنی بر فرهنگ اسلامی متناسب با شرایط سنی اقلیمی و جغرافیایی به ویژه مناطق روستایی و عشایری به تفکیک برای دانش آموزان معلمان و کارکنان با همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس و تصویب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی ظرف سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون
۴- اعمال گزینش بدو خدمت با ملاحظه صلاحیتهای عمومی و رعایت عفاف و حجاب برای کلیه معلمان، دانشجو معلمان و کارکنان اعم از رسمی پیمانی یا قراردادی یا خرید خدمات؛
۵- در اختیار قراردادن فضاهای مدارس هنرستانها و فضاهای آموزشی و ورزشی که شرعاً مجاز است در ساعات غیر آموزشی و ایام تعطیل برای فعالیتهای فرهنگی و تربیتی مساجد مراکز و مجموعههای تربیتی به قیمت تمام شده با رعایت موازین شرعی به نحوی که موجب اخلال با تزاحم در برنامههای مدارس نشود به تشخیص مدیر مراکز فوق.
۶- نظارت بر رعایت این قانون در مراکز و مؤسساتی که صدور مجوز فعالیت آنها به عهده وزارت آموزش و پرورش است و لغو مجوز آنها در صورت عدم رعایت این قانون.

در این قانون، وزارت آموزش و پرورش همچنین مکلف شده است تا با همراهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت و معدن و تجارت نسبت به طراحی لباس فرم مناسب ویژه دانش آموزان دختر و پسر اقدام کند. این مساله در ماده ۵ به تفصیل ذکر شده است.
ماده ۵- کارگروه ساماندهی مد و لباس موظف است بر اساس معیارهای مصوب شورای فرهنگ عمومی کشور که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است دستورالعمل سالانه طراحی تولید و عرضه لباس و معیارها و شرایط واردات لباس متناسب با سبک زندگی اسلامی خانواده محور و فرهنگ عفاف و حجاب را برای دستگاههای اجرایی مربوط و کلیه صنوف و صنایع مرتبط تهیه نماید. این دستورالعمل پس از تصویب در کمیسیون متشکل از وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی آموزش و پرورش و صنعت معدن و تجارت و ابلاغ توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کلیه دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۳) این قانون و کلیه صنوف و صنایع مرتبط لازم الاتباع است.

اجرای قانون عفاف و حجاب و عمل به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
همچنین بر اساس سند تحول، تعلیم و تربیت فرایندی تعالی جویانه، تعاملی، تدریجی و مبتنی بر نظام معیار اسلامی است. از همین رو دعوت به حجاب به عنوان یکی از مفاهیم و کنشهای بارز دینی جزئی از تعلیم و تربیت اسلامی خواهد بود.
بر اساس سند تحول، نظام تعلیم و تربیت لازم است تربیت یافتگانی را پرورش دهد که به عفاف و حجاب اهمیت دهند.
بر این اساس ۷ راهکار برای ترویج و تعمیق فرهنگ حیا، عفاف و حجاب متناسب با قابلیتها و ظرفیتهای نظام طراحی شده است.
راهکار ۱ بازنگری و باز تولید برنامهها و محتوای آموزشی و روشهای تربیتی برای درونیسازی و تعمیق و ترویج فرهنگ حیا، عفاف و حجاب
راهکار ۲ اتخاذ تدابیر مناسب جهت جذب، تربیت و به کارگیری نیروی انسانی شایسته و متعهد و عامل به رعایت حیا، عفاف و پوشش مناسب در کلیە مراکز اداری و آموزشی
راهکار ۳ جلب مشارکت سازنده و اثربخش خانوادهها در حفظ، تعمیق و اشاعه حیا، عفاف و پوشش دانش آموزان
راهکار ۴ ایجاد سازوکارهای لازم برای هماهنگی رسانهها و تولیدکنندگان کتب و مواد آموزشی، لوازم التحریر و تجهیزات آموزشی و تربیتی در جهت ترویج فرهنگ حیا، عفاف و حجاب مناسب در دانش آموزان
راهکار ۵ طراحی و ارائه الگوی لباس و پوشش مناسب، متنوع، زیبا و آراسته مبتنی بر فرهنگ اسلامی ایرانی برای مربیان و دانش آموزان پسر و دختر در راستای تقویت هویت اسلامی ایرانی
راهکار ۶ برنامه ریزی به منظور اقناع فکری دانش آموزان برای پذیرش قلبی و درونی حیا، عفاف، حجاب و عمل به آن با تبیین دیدگاه اسلام
راهکار ۷ ارائه خدمات مشاورهای تربیتی در کلیه سطوح تحصیلی برای افزایش سلامت جسمی و روحی دانش آموزان.
انتهای پیام/.











